De klant bepaalt, de retailer vertaalt

13.10. 2016 | ... x bekeken

Albert Top

Challenger

De klant bepaalt de retailer vertaalt

Traditionele retailers hebben het moeilijk en e-commerce wordt nog steeds gezien als bedreiging voor het voortbestaan van fysieke winkels. Maar waar komt die angst vandaan? Online, waarbinnen e-commerce bedreven wordt, biedt enkel kansen. Maar hoe benut u die voor uw formule? Wat zijn de gevolgen en valkuilen en hoe richt u de online kanalen optimaal in? U leest er alles over in deze eerste uit een reeks van vijf blogs.

Begin altijd met de klant, want die bepaalt hoe en waar hij of zij zich oriënteert, winkelt en koopt.

Met dit in gedachten kan niemand eronderuit dat e-commerce een must is en een logisch gevolg van de huidige klantbehoefte: de mogelijkheid om je te kunnen oriënteren, winkelen en kopen wanneer je wil, waar je wil en bij wie je wil in een transparante markt.

E-commerce is onderdeel van een geïntegreerde aanpak om de nieuwe bedrijfsstrategie te vertalen naar een duidelijke boodschap op de verschillende kanalen waarop klanten zich bevinden. De omnichannelaanpak: het afstemmen van alle bedrijfsprocessen op een unieke en consistente 360º merkbeleving over alle touchpoints, waarbij de klant centraal staat.

Maar er zijn ook valkuilen…

Waarom gaan veel retailers ten onder in de omnichannelwereld en hoe pakt u als retailer wel de kansen die voor het oprapen liggen? Verander voortdurend mee met de actuele behoeften van uw klant zodat u  continu van nu kunt blijven.

Bepaal eerst of uw organisatie klaar is voor omnichannel en of zij hierop is ingericht.

Verandering toepassen in alle lagen van de organisatie maakt het verschil tussen meedoen of winnen, zoals wij eerder omschreven in onze whitepaper hoe start ik de transformatie naar een digitale business? Want vaak genoeg zien wij voorbeelden voorbijkomen van retailers die “een webshop moeten”, want anders doen ze niet mee. Daar ligt de valkuil, want dit wordt vaak gedaan zonder een heldere visie, zonder strategie, zonder stil te staan bij de kernvraag:

Wat wil de klant van ons en hoe vertalen wij die behoefte naar een visie en (omnichannel)strategie?

De visie en strategie moeten vervolgens vertaald worden naar een omnichannelaanpak waarin de aangeboden informatie is afgestemd op alle specifieke touchpoints binnen de customer journey.

Is uw organisatie al omnichannel-proof? Dan is het tijd voor de online strategie! In onze volgende blog leest u hier meer over.