3 x frictionless shopping
in food

5.06. 2024 | ... x bekeken © REWE

Crossmarks

Author

3 x frictionless shopping in Foodretail

Waarbij we vroeger, als klein kind, het leuk vonden om winkeltje te spelen, staan we tegenwoordig niet meer zo te springen om in de rij bij de kassa te staan. We willen een winkelervaring waarbij het ons zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Dit noemen we ook wel Frictionless shopping.

Frictionless shopping – oftewel het wegnemen van obstakels in de klantreis – kan op verschillende manieren worden bereikt. Tegenwoordig wordt er vaak gebruik gemaakt van technologische innovaties zoals zelfscankassa’s, mobiele betalingen, automatische betalingssystemen en zelfs volledig geautomatiseerde winkels. Hier kunnen klanten producten selecteren en afrekenen zonder menselijke tussenkomst. Echter hoeft dit niet altijd technologisch; het inzetten van extra personeel of een gastheer/-vrouw kan er ook voor zorgen dat er hobbels vooraf worden weggenomen. Dit principe geldt niet alleen voor de retail, maar ook voor supermarkten. In dit artikel bekijken we in op drie verschillende supermarktconcepten die ieder op hun eigen manier een frictionless shopping ervaring bieden.

REWE, een bekende supermarktketen in Duitsland, heeft de allereerste volledig plantaardige supermarkt in Berlijn geopend. Deze winkel biedt een indrukwekkend assortiment van meer dan 2.700 veganistische producten, van zowel bekende als nieuwe merken. Je kunt kiezen uit een diverse selectie plantaardige opties, waaronder verse groenten en fruit, burgersaus, sushi, snacks, verse broodjes, plantaardige gebakjes en zelfs drogisterijproducten.

© REWE

Om je weg te vinden in dit grote aanbod, is het interieurontwerp zo gemaakt dat klanten gemakkelijk door de winkel kunnen navigeren en snel de producten kunnen vinden die ze zoeken. Dit doen ze onder andere door grote thema-borden boven de producten te hangen. Daarnaast worden hier technologische innovaties ingezet. Met drie self-checkout balies en ‘Scan&Go’-technologie kunnen klanten snel en efficiënt hun boodschappen afrekenen, waardoor wachttijden worden geminimaliseerd en het gemak wordt gemaximaliseerd. Daarbij is er altijd iemand van het personeel aanwezig mocht de shopper vragen hebben over het plantaardige-assortiment of hulp nodig hebben bij het afrekenen.

© REWE

ICA Stop een supermarkt van 2.200 vierkante meter in Täby, net buiten Stockholm, heeft diverse gekleurde themastations toegevoegd om een brand experience te creëren en tegelijkertijd het shoppen te vereenvoudigen. Het interieur straalt frisheid uit dankzij het gebruik van pasteltinten en hoogwaardige materialen zoals terrazzo en hout. Met de verschillende themastations, zoals een roze sap- en smoothiebar, een vega slagerij en een zeevruchten- en champagnebar voelt de winkel als een levendige markthal. Bovendien zorgt de led-themaverlichting ervoor dat klanten onmiddellijk kunnen zien waar ze welke producten kunnen vinden, wat in dit concept bijdraagt aan een frictionless shopping ervaring.

© ICA Stop

© ICA Stop

Carrefour Flash 10/10 is een geavanceerd winkelconcept waarbij je producten rechtstreeks van het schap pakt, in je tas stopt, en afrekent zonder in de rij te hoeven staan bij de kassa. Het afrekenen gebeurt namelijk automatisch. Met de ‘10/10′ in de naam verwijst de Carrefour naar de 10 seconden die je nodig hebt om te winkelen en de 10 seconden om af te rekenen.

© Carrefour

Zodra je door de schuifdeuren binnenkomt, kun je meteen beginnen met winkelen, zonder poortjes, rijen of het downloaden van een app. De store is uitgerust met 60 camera’s en 2.000 sensoren om bij te houden welke producten je in je tas stopt. Om privacy te waarborgen, wordt bij binnenkomst van elke klant een virtuele avatar gemaakt. Je stopt de gewenste artikelen direct in je tas, zonder een winkelmandje of zelfscanner te gebruiken. De AI-technologie gebruikt key-point-tracking om te begrijpen of je een product terugzet in het schap of in je tas stopt.

© Carrefour

De geselecteerde producten worden automatisch toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Om af te rekenen, loop je naar de check-out zone, waar de producten die in je tas zitten automatisch op het beeldscherm worden getoond. Je hoeft de producten niet op een band te leggen, te scannen of een app te openen. Je bevestigt eenvoudig je aankoop op het scherm en rekent af met je creditcard. De kassabon wordt middels het scannen van een QR-code naar je gestuurd. Voor degenen die contant willen betalen, is er ook een kassa beschikbaar.

Ka-ching, ka-ching!
Hoewel we steeds minder vaak onze boodschappen op de kassaband leggen, verandert de maatschappelijke behoefte in de (food)retail wel aan de lopende band. Zoals in de bovenstaande voorbeelden te zien is, spelen foodretailers daar ieder op hun eigen manier op in, passend bij de formule en doelstelling(en) van hun winkel.

Kom je er niet uit met de zelf-scan?
Laat ons Trendrabbit Food-programma het werk doen. Trendrabbit Food onderzoekt en analyseert de nieuwste ontwikkelingen voor jouw formule en levert praktische inzichten waarmee je direct aan de slag kunt.

Voor meer informatie, neem dan zeker even vrijblijvend contact op met Eric van den Wildenberg via eric@crossmarks.nl of bel naar 06 38 71 65 44.