4 x Retail Playground

3.06. 2024 | ... x bekeken © Cuadernos Rubio

Crossmarks

Author

Interactie = transactie

De rol en functie van fysieke winkels zijn aan het veranderen. Enerzijds willen we stores voor ‘runshopping’, waarbij de focus ligt op gemak, efficiëntie en bereikbaarheid (frictionless shopping). Anderzijds is er behoefte aan ‘funshopping’, waarbij alles draait om beleving en interactie. De fysieke winkel verandert daarmee in een retail playground – een winkel met interactie boven transactie –. Als retailer geef je klanten hiermee meer redenen om naar jouw winkel te komen, vaker te komen, langer te blijven en zelfs meer aankopen te doen. Bekijk hier hoe vier verschillende retailers op hun manier een retail playground realiseren.

Lavazza: De wereld van Italiaanse koffie

In het hart van Londen heeft Lavazza een ware retail playground gecreëerd. Deze winkel neemt bezoekers mee op een zintuiglijke reis door de koffiecultuur.

Op de begane grond bevindt zich de Caffetteria, waar de complete 360° koffie-ervaring wordt geboden. Hier komt Lavazza’s toewijding aan traditie en innovatie tot leven, van de geur van versgemalen koffie tot unieke designelementen zoals een bronzen toonbank gemaakt van gerecycled koffiepoeder en een kroonluchter met 700 hars koffiebonen. Voor de playground-twist is er een augmented reality-spel, waarbij je Lavazza-koffiekopjes moet opsporen in de stad, ze op je smartphone moet verzamelen en ze vervolgens kunt inwisselen in de store voor verschillende prijzen. Op deze manier voegt Lavazza een funelement toe dat aansluit bij hun formule.
Lush: Badderen in creativiteit
Lush, bekend om zijn handgemaakte cosmeticaproducten, heeft in Glasgow een retail playground van 20.000 vierkante meter geopend. De Shampoo Bar is een van de hoogtepunten. Hier kunnen shoppers niet alleen hun haartype ontdekken, maar ook genieten van een haarwasbeurt. Na deze verfrissende ervaring hebben shoppers de keuze om hun look zelf af te maken met het exclusieve assortiment haarstylingproducten, of om zich te laten stylen door de getalenteerde Hair Stylists van Lush.

Naast deze unieke haarervaringen heeft de winkel meer verrassingen, waaronder een speciale feestruimte en een instore café gehost door Plant Blonde, een onafhankelijke vegan koffiebar. De winkel is prachtig ingericht, met reusachtige badbommen die aan het plafond hangen, ronddraaiende huid- en haarverzorgingsproducten op een zogenoemde sushi-band, graffiti van een lokale kunstenaar en een enorme discobal. Giant jellies die je mag aanraken en producten die je mag uitproberen, zorgen voor veel speelplezier.

Coach Play: Tabby Trucks, neonborden en branded donuts
Coach Play, de naam zegt het al. Een unieke retail playground experience die de New Yorkse roots van het merk combineert met de lokale charmes van elke geopende locatie. In dit geval in Cat Street in Tokio.

Bij aankomst loop je direct tegen een instagrammable ‘Tabby Truck’ aan, waarmee het concept Play van Coach direct begint. Eenmaal binnen word je ontvangen door kleurrijke neonborden die laten zien dat de shop is opgedeeld in zes verschillende zones, met elk een eigen thema. De photobooths zorgen ervoor dat je een herinnering hebt om mee naar huis te nemen.

In de zone ‘Coach Create’ kunnen shoppers samen met vakmensen hun items personaliseren, terwijl ‘Coachtopia’ de nieuwste duurzame collectie van Coach presenteert, met de focus op sustainable alternatives en creatieve samenwerkingen.

© Coach Play

Cuadernos Rubio: Een notitieboekje als inspiratie
De uitgeverij Cuadernos Rubio, bekend om hun educatieve boeken die allesbehalve saai zijn, heeft een speelse brand experience neergezet in hun store in Valencia. Het biedt een veelzijdige playground met activiteiten voor zowel kinderen als volwassenen.

Een retro-futuristische ingang met gele en neonblauwe borden verwelkomt de bezoekers. In de store kunnen shoppers op een speelse manier uitdagende wiskunde-oefeningen maken, een tunnel verkennen die de werking van kleuren laat zien, en een tijdmachine met augmented reality-bril gebruiken. Het interieur is geïnspireerd op het iconische notitieboekje met ruitjes, wat de essentie van het merk weerspiegelt.

Meer beleving, meer interactie, meer plezier!
Zoals in bovenstaande voorbeelden te zien is, kan je als retailer op verschillende manieren een retail playground realiseren, waarmee je klanten op innovatieve en speelse wijze betrekt en verbindt, en daarmee jezelf weet te onderscheiden in een competitieve markt.

Wil je weten of jij playground-elementen kunt toevoegen aan jouw formule?
Neem dan contact op met Eric van den Wildenberg via eric@crossmarks.nl of bel naar 06 38 71 65 44.